تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی گروه جهادی عمّار - جهاد فكری و نقش هدایتگری امام هادی(ع)

ابزار رایگان وبلاگ

حدیث موضوعی

لک لبیک حسین (ع)

تسلیت باد بر مهدی صاحب الزمان(عج)

 منم عمّار امام خمینی (ره)

ای علمدار کربلا

کربلا اینقدر زیبایی نداشت بی تو و بی ماجرای دست تو

 منم عمّار امام خامنه ای

كارهای مجاهد كارهای جهادی است

هر كاری بكنید دیگر در حیطه جهاد وارد شده‏اید.شما مجاهد هستید،كوشش كنید این جهاد سازندگی را در خودتان ایجاد كنید

 منم عمّار امام خمینی (ره)

كجایند عمّارها

خودِ حضور یك جوان مؤمن و متدین و متشرع در یك مجموعه ی روستائی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسّم آیه ی قرآن است

 منم عمّار امام خامنه ای

«اذا جـــاء نصرالله والفتح»

تا پای جان برای آبادانی ایران تلاش خواهیم كرد

 منم عمّار منم عمّار

ولی امر(مدظله العالی)دستور دادند

خدمت به مردم را كه از بزرگترین عبادات است،سرلوحه كار خویش قرار دهید

Sonic امام خامنه ای

یا قتیل العبرات

ما با یاد تو در راه خدا قدم می نهیم یا حسین

 منم عمّار منم عمّار

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 24 اردیبهشت 1392
شهادت جانسوز امام هادی (علیه السلام)
را به عموم شیعیان تسلیت عرض میكنیم



حضرت امام علی النقی(ع) ملقب به "هادی" دهمین امام معصوم است كه در سال 212 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در سال 254 هجری قمری درحالی كه 42 سال از عمر شریفش می‌گذشت توسط دشمنان به شهادت رسید.
حضرت امام هادی(ع) با "متوكل" كه یكی از جنایتكارترین حاكمان عباسی می‌باشد و در دشمنی و وارد آوردن آزار و زیان‌های فراوان به اهل بیت عصمت و طهارت گوی سبقت را از دیگران ربوده و از انجام هیچ جور و ستمی دریغ نمی‌ورزید، معاصر بود.
ماهیت متوكل عباسی و مقابله او با امام هادی(ع)
متوكل همچون همه قدرتمندان ناصالح و جنایتكار كه به شدت تحت سیطره نفس قرار دارند و از عقل می‌گریزند و در برابر راهنمایی‌های آن قصور می‌ورزند، دارای روحیات بیمار بود. از مختصات صاحبان چنین روحیه‌ای این است كه از آزار و اذیت دیگران به لذت می‌رسند و هرچه دامنه این زیان رسانی‌ها و ستم‌ورزی‌ها و آزارها وسعت گیرد لذت اینان رو به فزونی می‌رود.


ادامه مطلب در ادامه مطلب
دقت در برخی از مصادیق این آزاررسانی، بسیار عبرت‌زا می‌باشد و برای همگان به ویژه صاحبان قدرت و ثروت و حكومت در همه اعصار پیام‌های بسیار دارد. نقل است كه او در محافل خویش یكباره عقرب‌ها و رطیل‌ها را به جان همنشینان می‌انداخت و از خوف و هراسی كه در میان آنان می‌افتاد به خوشی می‌رسید! همچنین معروف است كه او هوس می‌كرد كه شیر یا ببر گرسنه‌ای را از باغ وحش به كاخ حكومتش بیاورند تا از ترس و وحشت مردم در برابر این درندگان، عطش دیگر آزاری‌اش فروكش كند.
متوكل با این روحیات بیمار نسبت به منزلت ائمه اطهار(ع) جسارت‌ها روا می‌داشت كه از آن جمله گستاخی‌اش به قبر حضرت امام حسین(ع) و تخریب آن توسط اوست.
متوكل حضرت امام هادی(ع) را با همین سیاست‌ها? شیطانی مورد تهاجم و آزار قرار می‌داد. او سعی داشت از سویی به یاران خالص و رهروان صادق آن پیشوای الهی حمله كند و تمام پایگاه‌های آنان را فرو ریزد و رابطه آنان با امام(ع) را به طور كامل قطع كند. و از طرفی دیگر حضرت امام هادی(ع) را از این پایگاه‌ها دور سازد و رابطه فكری و معنوی و سیاسی با آنها را از بین ببرد.
برای متوكل خبر بردند كه مدینه از جانب حضرت امام هادی(ع) در خطر است، زیرا افكار بلند و الهی او و رفتار و عملكردهای اسلامی و فضایل اخلاقی و تعاملات و مواجهات زیبا و زلال و معنوی‌اش روح و جان مردم را متحول می‌كند و حقایق را برای آنان تبیین می‌سازد.
متوكل برای جلوگیری از پیوند و ارتباط امام علی النقی(ع) با یاران فداكار و مردم مشتاق و جویای معارف زلال، و نیز برای اینكه شاهد روزی نباشد كه ماهیت غاصبانه حكومت عباسی و حاكمان سفاك و ستمگر این سلسله خبیث برای مردم مشخص شود و آنان دریابند كه جایگاه خلافت اسلامی به ائمه اطهار(ع) تعلق دارد و هم آنان هستند كه جانشینان راستین پیامبر اكرم(ص) می‌باشند و باید خلیفه الهی در زمین و تدبیرگران و اداره كنندگان جوامع اسلامی باشند، امام هادی(ع) را برخلاف تمایل آن حضرت از مدینه جدا كرد و به سامرا كه مقر حكومت خویش بود منتقل ساخت و تحت مراقبت شدید قرار داد.
مبارزه با جریان‌های فكری منحرف و خرافه گرا
در كارنامه درخشان حضرت امام هادی(ع) تلاش چشمگیر آن حضرت را علیه جریان‌های فكری منحرف كه به نام اسلام با اصل و اساس این دین الهی به ستیز می‌پرداختند مشاهده می‌كنیم. این تلاش‌ها از مصادیق عینی و بسیار مهم "جهاد فكری" آن حضرت برای جلوگیری از راهیابی هر نوع عقیده و فكر منحرف به مجموعه فرهنگ و معارف اسلامی به شمار می‌رود.
یكی از این جریانات منحط و باطل، "غلات" می‌باشند. غلات گروهی از مسلمانان گمراه بودند كه تحت تأثیر القائات جریان‌های نامرئی كه اهداف خاصی را در مقابله اسلام و اصل امامت تعقیب می‌كردند، به معتقدات باطل و به شدت انحرافی نسبت به ائمه اطهار(ع) رسیدند و تا آنجا به حركت در این ب?راهه شدت و سرعت بخشیدند كه امامان را در حد الوهیت و خدایی بالا بردند!
فعالیت مخرب و مرموز غلات به عصر امامت حضرت امام هادی(ع) محدود نمی‌شد، بلكه آنان در دوره امامت حضرت امام محمد باقر(ع) و حضرت امام جعفر صادق(ع) نیز به نشر این عقاید و افكار مشركانه اشتغال داشتند.
حضرت امام جعفر صادق(ع) به پیروان خویش اعلام می‌كرد:
"با غلات نشست و برخاست نداشته باشید و با آنان هم غذا نشوید و دست دوستی به سوی آنان دراز نكنید و به مبادله فرهنگی با آنان نپردازید."
و نیز آن حضرت شیعیان را مخاطب قرار می‌داد و می‌فرمود:
"جوانان خود را از غلات دور دارید تا آنان را فاسد نكند، غلات بدترین خلق خدا هستند كه از عظمت خدا كاسته و بر بندگان او اثبات الوهیت می‌كنند."
حضرت امام هادی(ع) با توجه به تداوم عقاید باطل و ضد اسلامی گروه منحرف "غلات" در جامعه، جهاد فكری علیه این جریان خطرناك را از امور واجب و مهم دانسته و در نمایاندن "اسلام ناب محمدی(ص)" و زدودن افكار انحرافی غلات كه به نام اسلام و مسلمانی تیشه به ریشه دیانت محمدی(ص) می‌زدند، سعی و تلاش وافر كرد.
فعالیت‌های فكری امام هادی(ع) با غلات كه معتقد به حلول خدا در امامان و الوهیت آنان بودند، در واقع مبارزه با خطرناك‌ترین موهومات و خرافه‌هایی بود كه به نام اسلام در میان مسلمانان سطح اندیش و قشری‌گرا كه از مطالعات و شناخت‌ها و آگاهی‌های اسلامی بی‌بهره بودند ترویج و تبلیغ می‌شد.
تفكر انحرافی غلات برای خود تشكیلاتی به هم زده بود و سران و رهبران فاسد و منحرفی داشتند كه عبارتند از: علی بن حسكه، قاسم بن یقطین، محمد بن نصر نمیری، موسی سواق، محمد بن موسی، حسن بن محمد بن بابا، ابوالعباس طرنانی، ابوعبدالله كندی معروف به شاه رئیس و فارس بن خاتم.
محمد بن عیسی نقل می‌كند كه حضرت امام هادی(ع) درباره دو تن از عناصر اصلی گروه غلات نوشت:
"خدا قاسم یقطین را لعنت كند. و خدا علی بن حسكه را لعنت كند. شیطان به نطر قاسم یقطین آمده است تا برای فریب، سخنان آراسته به وی القاء كند."
و نیز سهل بن زیاد آدمی در این باره چنین نقل می‌كند:
یكی از یاران ما به امام هادی(ع) نوشت: فدا?ت شوم، سرورم، علی بن حسكه ادعا می‌كند كه از اولیای تو است و تو همان خدای اول قدیمی، و او باب و پیامبر تو است، تو به او فرمان داده‌ای تا مردم را به این امور دعوت كند، و عقیده دارد كه نماز و زكات و حج و روزه همگی برای معرفت شما و معرفت با بیت و نبوت كسانی مثل علی بن حسكه است، از این رو مؤمن كاملی است كه دیگر تكلیف نماز و روزه و حج از او برداشته شده است. و او می‌گوید معنی همه شرایع دین، همان است كه برای تو ثابت است. بسیاری از مردم به افكار حسن بن حسكه روی آورده‌اند. اگر مصلحت بدانی بر یاوران خود منت بگذار و پاسخی بفرست كه مردم را از هلاكت برهاند.
حضرت امام هادی(ع) در پاسخ به این درخواست چنین نوشت:
"ابن حسكه دروغ می‌گوید. لعنت خدا بر او باد. و برای تو همین بس كه من او را در میان یاران خود نمی‌بینم. خدا او را از رحمت خود دور كند. او را چه شده است؟! به خدا سوگند می‌خورم كه خداوند محمد و پیامبران پیش از او را مبعوث نكرد مگر به دین حنیف توحیدی، و نماز و روزه و حج و ولایت، و محمد جز به سوی خدای یگانه و بی‌شریك دعوت نكرد. و همچنین ما اوصیای او از فرزندان او، بندگان خدا هستیم كه هیچ چیز را شریك او قرار نمی‌دهیم. اگر از خدا اطاعت كنیم، به ما رحم می‌كند، و اگر از او نافرمانی كنیم، ما را كیفر می‌دهد. ما هیچ عذر و حجتی برخدا نداریم. و این خدای سبحان است كه بر ما و بر همه بندگانش حجت دارد. من از هر كه آن ادعاها را كند بیزارم و از چنان گفتاری تبری م? جویم. از آنان كه خدا لعنتشان كند دوری كنید و در تنگنا قرارشان دهید."
تحرك گروه منحرف غلات و تفكرات آنان نشان می‌دهد كه افكار یهودی كه به نام اسرائیلیات می‌شناسیم توسط جریان‌های فكری وابسته به آنها در جامعه ترویج می‌شد و قصد سران اصلی این جریان این بود كه اسلام و تشیع اصیل را از محتوای خود تهی سازند و از آثار ارزشمند آن در ابعاد اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی بكاهند و عملاً مسلمانان را به سكون و ركود بكشانند و از حضور قانون عام "جهاد" با ظلم و جور حاكمان و قدرت‌ها در ابعاد خارج و داخل مرزهای جامعه اسلامی جلوگیری كنند. زیرا تفكر منحط حلول خدا در پیامبر و اوصاف بشری داشتن خدا و شرك به یگانگی او در آثار یهود به وضوح به چشم می‌خورد و یهودیان ضمن بهره برداری‌های فاسد و خیانت بار از این تفكرات شرك آمیز در داخل جوامع خود كه عملاً به سیطره بر سیاست و فرهنگ و اقتصاد می‌انجامد، همین شیوه را برای مهار اسلام و تشیع انقلابی به كار برده و می‌برند تا ابعاد سیطره بر گستره جهان را به طور كامل به تحقق برسانند.
همچنین تفكر گروه غلات از مسیحیت تحریف شده و معتقد به تثلیث مایه می‌گرفت كه توسط سران كلیساهای متحد با قدرت‌های استكباری ترویج می‌شد. اصل شرك آمیز تثلیث در كنار سایر خرافه‌هایی چون تفكر صلح كل و سازش با ستمگران و نیز تفكر رهبانیت و ترك دنیا و گوشه نشینی از دیرباز و از جمله در عصرامامت حضرت امام هادی(ع) در میان مسلمانان گسترش می‌یافت و از همین جا می‌توان به ارزش و نقش جهاد فكری امام(ع) در مقابله با این افكار موهوم و خرافی آگاه شد.
دانش‌ها، آموزش‌ها و هدایت ها
از آنجا كه حضرت امام علی النقی(ع) به راستی در ابعاد گوناگون در هدایت مردم می‌كوش?د تا همه جلوه‌های نورانی فرهنگ و معارف اسلامی را تبیین و تشریح كند و راه حق را از بیراهه‌های گمراهی‌زا جدا سازد، به "هادی" ملقب شد.
علاوه بر آنچه درباره تجلی نقش هدایتگری امام هادی(ع) توضیح دادیم، حضرت در پاسخ به پرسش‌های گوناگون تلاش فراوان داشتند. پاسخ‌گویی‌های حضرت امام هادی(ع) در دل خود معارفی از اسلام را برای همه نسل‌ها باقی گذاشته است. علاوه بر این پاسخ‌ها، رهنمودهای گوناگون از امام(ع) مجموعه‌ای از دانش‌ها و بینش‌هایی را فراهم آورده كه راهگشای انسان هاست.
مجموعه یاد شده به گونه‌ای كامل و سرشار از دانش‌ها و آموزش‌ها و هدایت‌ها می‌باشد كه به صورت فرهنگی جامع از آن پیشوای الهی باقی مانده و در همه موضوعات راهنمای انسان‌ها و هدایتگر آنان به سوی رشد و كمال و پیشرفت است.
در یك تقسیم بندی می‌توان این معارف غنی را به صورت ذیل در فصول و موضوعات مختلف تنظیم و طبقه بندی كرد.
1 - فصل اول، در موضوع "عقاید"، دارای موضوعاتی همچون: توحید و خداشناسی - پیامبری و نبوت - اعجاز و معجزات رسول اكرم(ص) - قرآن و تفسیر - اهل بیت (ع) - و معارف و رهنمودهایی از امام(ع)
2- فصل دوم، در موضوع "احكام"، دارای رهنمودها و معارفی درباره طهارت - نماز - روزه - زكات - خمس - حج - تقیه - نكاح و طلاق - نذر - وقف - اجاره - وصیت - حدود - طب - خوردنی‌ها و آشامیدنی ها
3- فصل سوم، در موضوع "اخلاق"، دارای معارفی چون مواعظ - اندرزها - توصیه‌ها - امرها و بازداشتن‌ها - فضایل اخلاقی - رذایل اخلاقی - ارتباطات معنوی و نوافل - حرام خواری و...
در همین فصل از فرهنگ سخنان و رهنمودهای امام هادی(ع) زیباترین روایات را درباره مسائل اخلاقی به طور عام و در موضوعات گوناگون می‌یابیم. از آن جمله امام(ع) چنین رهنمود می‌دهند كه:
هر كسی كه برای خود ارزش قائل نبود از شر و آسیب او بپرهیز - دنیا بازاری است كه برخی از آن بهره‌مند می‌شوند و برخی زیان می‌بینند - خوب‌تر از خوب، انجام دهنده خوبی است و بدتر از هر بد، به وجود آورنده آن است - خودپسندی، انسان را از یاد گرفتن باز می‌دارد - شخص جاهل و نادان گرفتار زبان خویش است - نكوهیده‌ترین و ناپسندترین خوی‌ها، بخل و تنگ چشمی است - استاد و دانشجو در پیشرفت و ترقی با هم سهیم می‌باشند - از كسی كه نسبت به او حیله‌ای كرده و فریبش داده ای، توقع وفا نداشته باش - زیباتر از سخن زیبا، گوینده آن است...
به این ترتیب حضرت امام هادی(ع) در جهاد فكری خویش و برای نقش هدایتگری‌اش در همه ابعاد و موضوعات و به منظور رساندن انسان‌ها به سرچشمه زلال فرهنگ و معارف اسلامی، هم به تبیین معارف گوناگون اسلامی پرداخت، هم به آگاهی بخشی اجتماعی و سیاسی جامعه اهتمام ورزید، هم با جریان‌های منحرف فكری و اعتقادی كه به نام اسلام و در لباس مسلمانی به تحریف گری و بدعت گزاری در دین و نشر موهومات و خرافات بین مردم می‌پرداختند مقابله و مبارزه كرد و هم فرهنگی جامع از تعالیم و قوانین و ارزش‌های اسلامی را در همه موضوعات گوناگون برای مردم آن عصر و همه اعصار به یادگار گذاشت.
* متوكل عباسی، از حاكمان و قدرتمندان سفاك و جنایتكار و دارای روحیه‌ای "بیمار و دیگر آزار" بود و از ستم و جنایت لذت می‌برد. با توجه به جایگاه رفیع و اشتیاق و استقبال مردم از حضرت امام هادی(ع) و به منظور جلوگیری از آگاهی بخشی‌های اجتماعی و سیاسی آن پیشوای الهی، و قطع ارتباط مستمرش با پایگاه‌های مردمی و مبارزاتی، به اجبار او را از مدینه به سامرا آورد و تحت اسارت و مراقبت شدید قرار داد
* تحرك گروه‌های فكری منحط در دوره امامت حضرت امام هادی(ع) و پیشوایان معصوم قبل از او كه "اسرائیلیات" را در جامعه ترویج می‌كردند، و نیز ترویج افكار وابسته به مسیحیت تحریف شده همچون "تثلیث" و "رهبانیت" و "صلح كل" و "ترك جهاد با ستمگران"، نشان می‌دهد كه چگونه دشمنان درصدد به بیراهه كشاندن اسلام ناب و تشیع اصیل با رشد موهومات و خرافات در بین مردم مسلمان بوده و هستند
* از حضرت امام هادی(ع) فرهنگی جامع از اندیشه‌ها و رهنمودها در تمام موضوعات اعتقادی، عبادی، تربیتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی باقی مانده كه در دل خود دانش‌ها و آگاهی‌ها و معارف گوناگون? را برای هدایت انسان‌ها و سعادت آنان با اتخاذ شیوه‌های حیات سالم و جامع و افضل و برتر به ودیعه گذاشته است. به این وسیله، به عینیت در آمدن نقش آموزش و هدایتگری امام هادی(ع)، بهره رسانی به جوامع انسانی در همه اعصار و زمان‌ها را به اوج رساند .



برگرفته از سایت روزنامه جمهوری اسلامی





طبقه بندی: عمومی و اطّلاع رسانی،  سبك زندگی جهادی، 
برچسب ها: جهاد در سیره ائمه، سبك زندگی جهادی، گروه جهادی عمّار، بسیج سازندگی، امام هادی، امام علی النقی،
دنبالک ها: روزنامه جمهوری اسلامی،
ارسال توسط مهدی جنیدی
آرشیو مطالب
نظر سنجی
با توجه به آغاز فعالیت ما و ضعف گروه های جهادی در فضای سایبری،فعالیت ما در كدام زمینه مفید تر است؟






صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود

قالب وبلاگ